Jaguar Land Rover’s zamkną fabryki tydzień po Brexicie

Jaguar Land Rover's zamkną fabryki tydzień po Brexicie

Zapytany, czy firma myśli o zamknięciu zakładów, dyrektor generalny Ralf Speth powiedział: “Nie możemy o tym myśleć, po prostu musimy to zrobić”.

JLR zatrudnia około 18 500 pracowników w Wielkiej Brytanii w czterech fabrykach w zachodniej części Midlands i w północno-zachodniej Anglii.

Zapowiedź ta wynika z wypowiedzi BMW z początku tego miesiąca, że będzie musiało zamknąć swoją fabrykę Mini w Oksfordzie na dwa dni po Brexit.

Premier Boris Johnson powiedział, że zabierze Wielką Brytanię z UE w dniu 31 października “nie ma mowy, nie ma mowy” i że jest przygotowany na przyjęcie scenariusza “nie ma mowy, jeśli musi”.

Ale producenci samochodów szczególnie martwią się o scenariusz “no-deal Brexit”, ponieważ tak wiele części używanych w ich fabrykach w Wielkiej Brytanii pochodzi z UE.

Scenariusz “no-deal” oznaczałby, że Wielka Brytania musi prowadzić handel na zasadach Światowej Organizacji Handlu. Oznacza to, że przywóz podlegałby wyższym niż obecnie stawkom celnym, co znacznie zwiększyłoby koszty ponoszone przez producentów samochodów.

Co więcej, brak porozumienia doprowadziłby do zwiększenia kontroli granicznych tego przywozu, co znacznie spowolniłoby napływ części do Wielkiej Brytanii.